FOBO, yeniliğin getirdiği korku olarak kısaca anlatılabilir. Ancak, o kadar da kısa veya basit bir durum değildir. Dijitalleşmenin, biraz daha eskiye gidersek her geçen gün kendini yenileyerek büyüyen sanayileşmenin etkisinde firmaların, şirketlerin ve hatta çalışanların yeniliklere ayak uyduramama, modasının geçmesinden korkma olarak ortaya çıkar. Peki tam olarak nedir bu FOBO? Kimler yaşar bu yenilik korkusunu? Nasıl başa çıkılır bu FOBO ile?
FOBO Nedir?
FOBO, İngilizce "Fear of Becoming Obsolete" ifadesinin kısaltmasıdır ve Türkçeye "eskime korkusu" ya da "modası geçme korkusu" olarak aktarılabilir. En yaygın tabiri ile dijital çağda bireylerin ve kurumların yeniliklere çabuk ayak uydurma, adaptasyon sağlama ve dijital çağda güncel kalma kaygısı/endişesinden kaynaklanan bir durumdur.
FOBO yani eskime korkusu bireylerin sürekli kendini yenileyen çağda bilgi ve becerilerinin, teknolojilerinin demode olması, modasının geçmesi endişesidir. Çalışma hayatındaki bir bireye bakacak olursak bu durum kariyerinin sona erme tehlikesi, işinde değer kaybetme kaygısı taşır.
FOBO İlk Nasıl Ortaya Çıktı?
Eskime korkusu yani FOBO, aslında FOMO (Fear of Missing Out) yani "Fırsatları Kaçırma Korkusu" olarak ortaya çıkmıştır. FOMO sosyal medya platformlarının artması ile beraber kişilerin diğer insanların hayatlarındaki yenilik ve değişiklikleri gördükçe hayatındaki fırsatları ve güzellikleri kaçırdığı endişesini ifade ederken FOBO ise bunun bir adım ötesine geçerek bireylerin kendi varlıklarının ve yetkinliklerinin geçerliliğini kaybetme korkusunu ifade eder.
Hızla Yayılıyor
Başta teknoloji sektörü olmak üzere her sektörde hızla yayılmakta olan FOBO ilk başlarda yalnızca sanayi alanındaki gelişmeler ile manuel işleri tehdit altına alırken özellikle yapay zekanın gelişmesi ile beraber şu an bilgi işçileri, yaratıcı profesyoneller ve hatta yöneticiler arasında dahi FOBO'nun yaygınlaşmasına neden olmuştur.
Özellikle yazılım geliştirme, veri bilimi, pazarlama gibi alanlarda çalışan profesyoneller dijitallikle beraber kendini sürekli geliştirme, bilgilerini güncelleme ve yeni şeyler öğrenmek zorundalardır. Bununla beraber büyük firmalar ve kurumlar ayakta kalabilmek için güncelliklerini korumalı, dijital çağa ve getirdiklerine ayak uydurmak zorundalardır.
FOBO ile Nasıl Baş Edilir?
FOBO ile başı dertte olan birey veya kurumlar öncelikli olarak kıyaslamalardan tamamen vazgeçmelidirler. Gelişimi bir yarış olarak değil bir süreç olarak görmelidirler. Kişisel gelişim süreçlerinde gerek bireyler gerekse kurumlar için bir strateji geliştirmek FOBO ile baş etmede önemli bir adımdır.
Bununla beraber sadece trend olan ilgi alanları veya gelişimleri üzerinde durulmamalıdır. Kişi veya kurumlar kendi işlerine yarayacak olan gelişimi takip etmeli ve kendi ilgi alanlarına göre gelişimi desteklemelidirler.