Son dönemde ÖTV matrah düzenlemesi ile ilgili tartışmalar, ikinci el pazarına yönelik beklentileri artırdı. Özellikle yerli üretim otomobillerin tamamının şu an %80'lik ÖTV dilimine girmesi, tüketiciler için yeni düzenleme ihtiyacını gündeme taşıdı. Konuyla ilgili son düzenleme 2022 yılında yapılmıştı.
Sanayi Temsilcilerinin Beklentileri
Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu, düzenlemeye yönelik talebin yüksek olduğunu ancak gerçekleşmesinin zor göründüğünü ifade etti. Eroldu, ülkenin mali bilançosunun korunması gerektiğini vurgulayarak, "Bu konuda ihtiyaç var, ancak uygulanabilirlik zor" dedi.
İkinci El Pazarı Etkilenecek
ÖTV matrah düzenlemesinin ikinci el araç piyasasında depreme yol açabileceği ifade ediliyor. Yerli üretim otomobillerin öne çıktığı pazar, Fiat Egea, Renault Clio, Toyota Corolla gibi modellerle yüksek işlem hacmine sahip. Ancak düzenleme, hem sıfır araç alanları hem de ikinci el satıcılarını etkileyebilir.
Fiyatlar Anında %30 Düşebilir
Osmanoğlu Otomotiv Yöneticisi Ebubekir Alkılıç, düzenlemenin etkisinin hızla hissedileceğini belirtti. Özellikle 1.5 milyon TL altındaki modellerde %30 fiyat düşüşü bekleniyor. Bu durum, yalnızca 1 yaşındaki araçları değil, daha eski modelleri de etkileyerek pazar genelinde domino etkisi yaratabilir.
Kalıcı ve Sürdürülebilir Çözümler Gerekli
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Anıl Şentürk, düzenlemenin yalnızca dönemsel değil, uzun vadeli bir çözümle desteklenmesi gerektiğini vurguladı. Şentürk, "Sektörün tüm dinamikleri düşünülerek yeni ve sürdürülebilir bir ÖTV sistemi oluşturulmalı" dedi. ÖTV matrah düzenlemesi, otomotiv sektöründe büyük bir değişim potansiyeli taşıyor. Hem sıfır hem de ikinci el pazarında fiyatların dengelenmesi için hükümetin atacağı adımlar merakla bekleniyor.